نگارش ششم درس دوم با جواب

جواب درس دوم نگارش ششم ابتدایی که اسمش پنجره های شناخت هست و از صفحه ی 15 کتاب درسی نگارش فارسی پایه ششم شروع میشه رو در ادامه تقدیم شما عزیزان می کنم. با ساینس هاب همراه باشید.

 

جواب درس دوم نگارش ششم ابتداییجواب درس دوم نگارش ششم ابتدایی

 

 جواب درس دوم نگارش ششم ابتدایی – بخش املا و واژه آموزی

</ جواب صفحه ی 15 نگارش ششم – سوال اول />

 از بین واژه های زیر (فکر، تعلیم، تفکر، معلومات، تعلیمات، متفکران، افکار و معلمان) آنهایی را که با هم ارتباط دارند، در یک گروه قرار دهید.

 

 

  1. الف) از ریشه ی فکر: فکر، تفکر، افکار، تفکر
  2. ب) از ریشه ی علم: تعلیم، تعلیمات، معلومات، معلمان

جواب صفحه 16 نگارش ششم با جواب

</ صفحه ی ۱۶ نگارش ششم – سوال دوم />

 مانند نمونه، واژه ها را کنار هم قرار دهید و هر تعداد که می توانید، واژه ی جدید بسازید و در جدول بنویسید.

 

اخلاق – نیکو – پسندیده – آفرینش – نیک

آداب – شناخت – رفتار – خالق – زیبایی های

 

اخلاق نیکو – اخلاق پسندیده – رفتار پسندیده – اخلاق نیک – رفتار نیک – آداب رفتار – شناخت زیبایی های آفرینش – شناخت اخلاق پسندیده – شناخت آفرینش – رفتار نیکو

</ جواب صفحه ی ۱۶ نگارش ششم – سوال سوم />

 الف) در جمله های زیر نهاد و فعل را مشخص کنید.

جمله

نهاد

فعل

ما پدیده ها را خوب و دقیق می بینیم.

ما

می بینیم

انسان باید خالق خود را بشناسد.

انسان

بشناسد

زنبور عسل شیره گل ها را می مکد.

زنبور عسل

می مکد

 ب) برای هر گروه از واژگان، دو هم خانواده ی دیگر بنویسید.

واژگان

حروف مشترک

هم خانواده

حافظ، محفوظ

حفظ (ح،ف،ظ)

محفظه، محافظ

مقصد، مقصود

قصد (ق،ص،د)

مقاصد، قصیده

تحصیل، حاصل

حصل (ح،ص،ل)

مُحَصِّل، تحصیلات

(در کتاب چاپ سال‌های قبل، قسمت ب سوال 3 متفاوت بود. آن سوال را هم برای کسانی که احیناً از کتاب سال قبل استفاده می‌کنند می‌آورم:

 ب) کتاب چاپ سال97) برای هر گروه از واژگان، دو هم خانواده ی دیگر بنویسید.

  • دقیق – دقیقه – دقایق
  • خالق – اخلاق – مخلوق )

برای خواندن جواب سوال های بعدی درس دوم از نگارش ششم ابتدایی با ساینس هاب همراه باشید.

 

 جواب درس دوم نگارش ششم ابتدایی – بخش نگارش

جواب صفحه 17 نگارش ششم

</ سوال اول />

 متن زیر را با یکی از کلمات (از، به، در، با) کامل کنید.

چلچله ی خوش آواز در آسمان به پرواز در آمد به ابر سلام کرد از کنار خورشید گذشت و به او لبخند زد با باد هم نوا شد به زمزمه ی آب گوش فرا داد و چهره ی زیبای خود را در آن مشاهده کرد. چلچله می دانست که چگونه از این همه زیبایی لذت ببرد.

+ پیشنهادی: معنی شعر ای مادر عزیز فارسی ششم +

جواب صفحه ی ۱۷ نگارش ششم

</ سوال دوم />

 در مورد یکی از آفریده های خدا که توجه شما را جلب کرده است، تحقیق کنید و گزارشی در دو بند ارائه دهید.

موضوع تحقیق درباره یکی از آفریده های خدا که توجه شما را جلب کرده است :

کهکشان راه شیری

متن تحقیق در مورد کهکشان راه شیری :

کهکشان راه شیری یکی از شگفتی های آفرینش است و منظومه شمسی نیز جزئی از آن است. با استفاده از تلسکوپ می توان به مطالعه کهکشان راه شیری از سیاره ی زمین پرداخت که در شب به شکل زنجیره ای از ستارگان شناسایی می شود.

تا سال 1920 میلادی دانشمندان گمان می کردند که کهکشان راه شیری تنها کهکشان جهان است و همه سیاره ها و ستارگان در این کهکشان قرار دارند اما مطالعه های بعدی نشان داد که کهکشان های بسیار زیادی در فضا وجود دارند و همه روزه دانشمندان با استفاده از ابزار‌های تخصصی کهکشان های بیشتری را کشف می کنند که در فاصله های بسیار دوری از زمین قرار دارند.

 

در عکس زیر هم می توانید همین سوال از نگارش ششم درس دوم با جواب را مشاهده کنید و در صورت تمایل ذخیره کنید.

تحقیق درباره یکی از آفریده های خدا که توجه شما را جلب کرده است

 

تحقیق درباره یکی از آفریده های خدا که توجه شما را جلب کرده است (صفحه 17 جدید و 14 قدیم!)

 

جواب درس دوم نگارش ششم ابتدایی – بخش کارگاه نویسندگی

 

در به کارگیری واژه ها، هنگام نوشتن، باید دقت کنیم. به نمونه های زیر توجه کنید:

  • صبح، او را دیدم
  • بامداد او را دیدم.
  •  پگاه، او را دیدم.
به جای واژگان مشخص شده، واژه های دیگری قرار دهید و جمله ها را بازنویسی کنید.

الف) هیچ چیز نمی تواند اثر محبت را از بین ببرد.

جواب الف: هیچ چیز نمی تواند اثر مهربانی را از بین ببرد.

ب) بپرسیم و از هیچ چیز نهراسیم.

جواب ب: بپرسیم و از هیچ چیز نترسیم.

پ) هر کسی شخصیت خود را در رفتار و عمل خویش نمایان می کند.

جواب پ: هر کسی شخصیت خود را در رفتار و عمل خویش آشکار می کند.

+ پیشنهادی: جواب ریاضی ششم فصل اول +

جواب صفحه ۱۸ نگارش ششم

</ سوال دوم />

 اکنون درباره ی موضوعی که بیشتر به آن می اندیشید، یک بند بنویسید و از واژه های هم معنی استفاده کنید.

چند ماهی است که ویروس کرونا فراگیر شده است و من میترسم که مادرم مریض و بیمار شود. امیدوارم هرچه زودتر کرونا نابود و ریشه کن شود و همه ی مبتلایان سالم و تندرست شوند.

جواب همین سوال از نگارش ششم ابتدایی درس دوم با جواب آن را در عکس زیر هم مشاهده می کنید و می توانید آن را ذخیره کنید.

اکنون درباره ی موضوعی که بیشتر به آن می اندیشید، یک بند بنویسید و از واژه های هم معنی استفاده کنید.جواب درس دوم نگارش ششم ابتدایی (صفحه 18 کتاب چاپ جدید)

جواب صفحه 19 نگارش ششم

</ سوال سوم />

 ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت را در یک بند توضیح دهید.

این ضرب المثل می خواهد بگوید که انسان بایستی برای رسیدن به اهدافش تلاش و کوشش کند. نشستن و امید بستن به رحمت خدا بدون تلاش پسندیده نیست. اگر شخصی برای رسیدن به هدفش تلاش کند و در عین حال به کمک خدا امید داشته باشد می تواند یقین کند که خدا به او کمک خواهد کرد و وسایل و ابزار مورد نیازش را فراهم می کند.

در عکس زیر هم می توانید معنی ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت برای درس دوم نگارش ششم دبستان را مشاهده و ذخیره کنید.

ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت را در یک بند توضیح دهید.
توضیح ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت – صفحه ۱۹ نگارش ششم

پیشنهاد امروز

 

 

 نگارش ششم ابتدایی درس دوم با جواب – بخش درک متن

</ سوال اول />

 جمله های زیر را با دقت بخوانید و به ترتیب درست، شماره گذاری کنید.

جواب به صورت مرتب شده:

  1. روزی روزگاری مردی خسته و مانده، تشنه و گرسنه به شهری رسید.
  2. از آنجا که خیلی گرسنه بود، جلوی دکان نانوایی ایستاد.
  3. او با دیدن نان های تازه آب دهانش سرازیر شد.
  4. نانوا که مرد گرسنه را دید، پرسید:
  5. چه میخواهی مرد؟ اینها که میبینی نان است، نه چیز دیگر!
  6. مرد نگاهی به نانوا انداخت و گفت: نان نیست، جان است برادر!
  7. مرد گرسنه با دست نانی را نوازش کرد و گفت: ای مرد، چقدر میگیری که مرا از این نانها سیر کنی؟
  8. روزهاست که نان ندیده ام؛ ولی نانهای تو از آن نانهاست که خوردن دارد.
  9. نانوا لبخندی زد و گفت : سکه ای بده و نان بخر و بخور. نوش جانت!
  10. طوری حرف میزنی که گویی سالهاست نان ندیدهای.
  11. نانوا به او خیره شد و با خودش گفت: این مرد هر چه پرخور و گرسنه باشد، بیشتر از چند نان نمیتواند بخورد.
  12. این شد که گفت : سکه ای بده و هر چه که میخواهی از این نانها بخور!
  13. مرد با خوشحالی سکه ای به نانوا داد و شروع به خوردن کرد.

زنگ تفریح:

هر موقع خسته شدید، روی لینک زیر کلیک کنید و چندتا عکس‌نوشته‌ی خنده‌دار دانش آموزی ببینید:

عکس نوشته های طنز دانش اموزی

 

جواب صفحه 20 نگارش ششم

 پس از مرتب کردن جمله ها، دو سوال طرح کنید و پاسخ آنها را بنویسید (سعی کنید سوال ها با توجه به مفهوم کلی متن باشد).

الف) منظور مرد از گفتن جمله ی “نان نیست، جان است” چه بود؟ 

چون مرد خیلی گرسنگی کشیده بود، نان ها برای مرد گرسنه مانند جان زندگی بخش بود و نان ها را مانند جان عزیز می دانست.

ب) چرا نانوا در انتهای داستان راضی می شود یک سکه اجازه دهد مرد هر چه نان می خواهد بخورد؟

چون نانوا با خودش فکر کرد که مرد بیش از چند نان نمی تواند بخورد، پس به او اجازه داد هر تعداد می خواهد بخورد.

 ساینس هاب 

 نگارش ششم دبستان درس دوم با جواب – بخش هنر و سرگرمی

جواب صفحه 21 نگارش ششم

 از روی سرمشق زیر، خوشخط و زیبا بنویسید.

بیا تا جهان را به بد نسپریم          به کوشش همه دست نیکی بریم

نباشد همی نیک و بد پایدار         همان به که نیکی بود یادگار

( خب، من که خوش خط و زیبا نوشتم حالا دیگه نوبت شماست که  توی دفترتون خوش خط بنویسید )

 با توجه به جدول الف، حروف را جایگزین نمادها کنید و واژه های به دست آمده را بنویسید.

همانطور که در عکس زیر هم تقدیم شما می شود جواب های این سوال به ترتیب شخصیت، آفرینش و سپاس داری است.

نگارش ششم درس دوم با جواب (حروف را جایگزین نماد ها کنید)
نگارش ششم درس دوم با جواب

 حالا شما برای حروف زیر (ع، م، ل، ط، ب، و) نماد هایی تعریف کنید. سپس هر تعداد واژه ای که می توانید بسازید.

خب، اول برای هریک از حروف، یک نماد در نظر می‌گیریم. مثلاً من برای حرف ع، عینک گذاشتم. برای حرف م: ماهی. برای حرف ل: لوله آزمایشگاه. برای حرف ط: طبل. برای حرف ب: باتری، برای حرف و: وان حمام.

  • ع: 
  • م: 
  • ل: 
  • ط: 
  • ب: 
  • و: 

واژه هایی که میشه با این حروف ساخت:

علم:   

طعم:   

معلول:     

امیدوارم جواب درس دوم نگارش ششم ابتدایی برای شما مفید واقع شده باشد. باز هم به ساینس هاب سر بزنید و برای خواندن جواب های درس سوم نگارش ششم ابتدایی کلیک کنید.